Конкурсна робота

Конкурсна робота

Структура конкурсної роботи:

1. Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12 Запорізької міської ради Запорізької області.
 
2.
Запоріжжя, пр. Моторобудівників, 60
 
3. 65-01-14

4. Відющенко Ірина Леонідівна,
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12 Запорізької міської ради Запорізької області, вчитель початкових класів.

5. Заступник директора з НВР Криворучко Олена Георгіївна

6. Тема досвіду «
Екологізація та планетаризація свідомості молодшого школяра».
Номінація «Професійна діяльність учителя в інноваційному навчальному закладі».

7. Базова модель досвіду.          
            Повага до природи визнана однією з фундаментальних цінностей у Декларації тисячоліття ООН.Сучасна школа вимагає оновлених та направлених на здобуття певних знань про природу; набуття актуального екологічного досвіду для подальшого гармонійного розвитку  суспільства та країни. Суттєвої допомоги в питанні екологічної освіти  учнів може надати залучення в освітньому процесі річного екологічного календаря, що містить дати, які мають безпосередній стосунок до збереження, охорони навколишнього середовища та ощадливого ресурсовикористання.
 Ідея досвіду
           Ідея досвіду базується на тому, що у кожному місяці подана провідна дата, навколо якої побудована подальша просвітницька робота. Окрім цього кожного дня, який співпадає з датою в  екокалендарі, на початку уроків  ми з учнями проводимо інформаційну екохвилинку,де визначаємо природоохоронне значення цієї дати.
Упорядковані мною таблиці екологічних дат надають можливість зорієнтуватися в інформаційному просторі календаря та дозволяють обрати форму роботи з матеріалом. У кожному місяці визначена провідна дата, навколо якої побудована подальша просвітницька робота.

 Мета, яку я ставлю перед собою: виховати цілісну, активну, діяльну, екологічно свідому людину.

       Мета досвіду.
У даній роботі висвітлені шляхи формування екологічної свідомості  через екологічні знання, оцінку екологічної ситуації  та екологічну поведінку.

        Провідна  ідея.
Провідна ідея досвіду полягає в тому, що використання в навчально-виховному процесі екологічного календаря сприяє підвищенню якості екологічної просвіти учнів, екологізації та планетаризації свідомості молодшого школяра.

       Актуальність. Зміни у ставленні до природи, у поведінці в довкіллі людини, суспільства – це передумови зміни моделей споживання і життєдіяльності. Відсутність духовності, екологічної культури – чи не найважливіший чинник, який стримує перехід до сталого розвитку і вирішення найгостріших екологічних проблем людства, цивілізації.
          Здатність застосовувати різноманітні одержані екологічні знання й досвід у повсякденних життєвих ситуаціях, керуючись пріоритетністю екологічних цінностей, - і є усвідомлення особистої причетності до екологічних проблем і відповідальності за екологічні наслідки власної побутової діяльності та свідоме наступне ресурсозбереження.
 Природа багата на ресурси. Їх раціональне використання дає можливість розвитку країни.Однак, нераціональне і необачне  їх використання призводить до різкого скорочення не відновлюваних природних ресурсів, що рано чи пізно призведе до загальносвітової енергетичної кризи.
       Саме тому необхідно екологізувати освіту,створити умови  для усвідомлення  дитиною власного місця в системі екологічних цінностей.
Отже, сучасна школа вимагає оновлених та направлених на здобуття певних знань про природу; набуття актуального екологічного досвіду для подальшого гармонійного розвитку  суспільства та країни.


8. Теоретичне обґрунтування досвіду.

         Вивченням проблеми екологічного виховання учнів початкових класів займалися видатні педагоги минулого такі, як О.В. Духнович, К.Д. Ушинський, В.О.Сухомлинський. У їхніх працях розкриваються погляди щодо виховання дитини засобами природи. На сьогодні багато науковців та педагогів-практиків присвятили свої дослідження проблемі екологічного виховання, серед них: Н.В. Лисенко, Н.Ф. Яришева, Н. Глухова, В. Скребець, В. Фокіна, С. Ніколаєва, З. Плохій, Н. Кондратьєва, І.Д. Звєрєв,Д.М. Гродзинський та ін.
На думку В.О. Сухомлинського, природа лежить в основі дитячого мислення, почуттів та творчості. Видатний педагог вважав, що формувати в дитини ставлення до рідного краю як частки природи слід починати з раннього віку.

9. Інформаційно – педагогічна модель досвіду.

          Екологічний календар це база даних, в якій можна знайти інформацію про екологічні події та свята в Україні й світі. Він допоможе дізнатися, чому, наприклад, сьогоднішній день є особливим та які важливі події чекають на нас попереду. Календар допоможе  знайти корисні поради та рекомендації щодо відзначення екологічних свят та подій, пов’язаних з охороною та збереженням довкілля.
Відомостей про формування і наповнення екокалендаря, як інформаційно- просвітницького явища, досить мало. Екокалендар є характерною ознакою лише останнього часу. Його становлення відбувалося протягом нетривалого для людства періоду. Основна кількість зазначених у ньому дат припадає на останні 35 років, саме на той час, коли світова спільнота звернула увагу на необхідність дій на захист природи від самої себе. Складанням екокалендарів займаються декілька організацій, таких як Global Nest — міжнародна асоціація вчених, технологів, інженерів та інших зацікавлених груп, що беруть участь в усіх наукових і технологічних аспектів навколишнього середовища, а також у застосуванні методів, спрямованих на сталий розвиток; всесвітнє товариство захисту тварин (ВОЗТ) (англ. World Society for the Protection of Animals (WSPA)); всесвітній фонд дикої природи (англ. World Wide Fund for Nature); громада Рибалок України (ГРУ); Європейська агенція довкілля (ЄАД); Київський еколого-культурний центр (КЕКЦ); національний екологічний центр України (НЕЦУ); Українське товариство охорони природи (УкрТОП) та інші.
         Завдяки спланованій педагогічній діяльності, наданій в досвіді в учнів формується  процес накопичення естетичних вражень, отриманих від спілкування з природою, вони вчаться  берегти і примножувати її багатства. Також навчаються  оцінювати негативне і бездумне ставлення до природи. У дітей розвиваються комунікативні, творчі здібності і вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження мультимедійними засобами. Всі етапи проекту в комплексі мають на меті забезпечити успішність роботи з екологічного виховання. 

10. Результативність досвіду.

      Критеріями результативності є підвищення якості знань учнів, зростання мотивації навчальної діяльності школярів, розвиток емоційно-вольової сфери. Серед учнів відбуваються наступні зміни:
·         по-перше, працюючи поруч із наставниками, учні долучаються до життя суспільства, відчувають причетність до справи глобального масштабу, набувають практичного досвіду з вирішення проблем власними зусиллями, набувають досвіду спілкування в колективі та спілкування з природою;
·         по-друге, власноруч допомагаючи природі, школярі відчувають власну значущість, потрібність, упевненість у своїх можливостях, емоційне піднесення, моральне задоволення та естетичну насолоду;
·         по-третє, усвідомлення позитивного результату роботи переконує школярів у значущості та потрібності їхньої діяльності; учить бережливого ставлення до природних багатств, господарського підходу до організації власного життя;
·         по-четверте, учні привчаються правильно поводитись на лоні природи, розумно відпочивати та задовольняти власні потреби, не зашкоджуючи довкіллю. Виховуються дисциплінованість, відповідальність, ініціативність;
·         по-п'яте, учні ростуть небайдужими, у них є бажання допомогти природі, оздоровити довкілля. У школярів формуються почуття господарського ставлення до навколишнього середовища, активна життєва позиція. Розвиваються творчі здібності. Після «спілкування з природою» народжуються прекрасні вірші та пісні.
Представлений досвід може бути впроваджений в процесі залучення учнів до природоохоронної діяльності. Тим самим закладаються основи для виховання особистості з високим рівнем екологічної обізнаності, культури і формування нового типу екологічного мислення та поведінки у навколишньому середовищі.
Запропонована робота з формування екологічної свідомості  через екологічні знан-ня, оцінку екологічної ситуації  та екологічну поведінку виявила, що екологічна діяльність дітей займає одне із вагомих місць серед засобів виховання повноцінної особистості. При цьому екологічна робота використовується як засіб розвитку пошуково-пізнавальної акти-вності школярів, засіб розвитку екологічної свідомості та засіб формування практичних навичок у сфері охорони природи.
           Системна діяльність в галузі охорони природи своїм змістом забезпечує педагогічну цілісність процесу екологічного виховання. Така робота є дієвим моментом комплексного впливу на учнів, забезпечуючи поєднання пошукової активності школярів з громадсько-корисною діяльністю, всебічне осмислення змісту і навчально-виховної віддачі планованої роботи та високий рівень позитивного емоційного насичення процесу ре-алізації учнями мети і завдань екологічного руху. При цьому пізнавальний пошуковий інтерес виступає як рушійна сила духовного розвитку школяра, стимулює його активність у навчальній, трудовій і громадській роботі.
11. Робота та її елементи розміщені на :  http://frekken16.blogspot.com/
 12. Рецензія на досвід.

Комментариев нет:

Отправить комментарий