ДОСВІД РОБОТИ



Екологізація та планетаризація
свідомості молодшого школяра

                                                                  Вдавнину найбагатшими країнами були ті,
природа яких найбільш щедра;нині найба                              гатші країни - ті, в яких людина найбільш діяльна.
Генрі Бокль

Зближення людини з природою не завжди її облаго  роджує. Скільки б ми не скаржилися на природу, вона веде себе  добре; життя, якщо ти вмієш нею користуватися, досить тривале.
Сенека
І.Вступ
      У сучасній оновленій навчальній програмі для  загальноосвітніх навчальних закладів, розробленій на основі Державного стандарту початкової загальної освіти  наголошується на тому, що основна мета навчального предмета „Природознавство” в початковій школі – формування природознавчої компетентності школярів. Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення деяких завдань, серед яких:
·      набуття досвіду природоохоронної діяльності та застосування його у життєвих ситуаціях;
·      засвоєння норм етичного ставлення до природи;
·      виховання любові до природи рідного краю.
      Навчально-пізнавальний процес рекомендується базувати на компетентнісно орієнтованих завданнях з використанням сучасних освітніх технологій. Предмет Екологія” окремо не виділений, але формування екологічної свідомості виноситься як одне з найважливіших.
Становлення екологічної свідомості характеризується такими ознаками, як  переосмислення всіх основних світоглядних питань, опора на науку, з'єднання її з гуманістичними цінностями, здатність піднятися над своїми інтересами заради інтересів більш широких суспільних верств, прагнення діяти в ім'я збереження природи, порятунку життя на нашій планеті.
Екологічна свідомість — це форма суспільної свідомості, що перебуває в стадії формування ,сукупність, що включає в себе ідеї, погляди, мотивації, що відображають екологічну сторону суспільного буття, а саме — реальну практику відносин між людиною й середовищем її життя, між суспільством і природою, включаючи регулятивні принципи й норми поведінки, спрямовані на досягнення оптимального стану системи суспільство — природа.
У даній роботі висвітлені шляхи формування екологічної свідомості  через екологічні знання, оцінку екологічної ситуації  та екологічну поведінку.
ІІ. Теоретичне обґрунтування проблеми

Актуальність досвіду
         Повага до природи визнана однією з фундаментальних цінностей у Декларації тисячоліття ООН. Зміни у ставленні до природи, у поведінці в довкіллі людини, суспільства – це передумови зміни моделей споживання і життєдіяльності. Відсутність духовності, екологічної культури – чи не найважливіший чинник, який стримує перехід до сталого розвитку і вирішення найгостріших екологічних проблем людства, цивілізації.
          Здатність застосовувати різноманітні одержані екологічні знання й досвід у повсякденних життєвих ситуаціях, керуючись пріоритетністю екологічних цінностей, - і є усвідомлення особистої причетності до екологічних проблем і відповідальності за екологічні наслідки власної побутової діяльності та свідоме наступне ресурсозбереження.
         Природа багата на ресурси. Їх раціональне використання дає можливість розвитку країни.Однак, нераціональне і необачне  їх використання призводить до різкого скорочення не відновлюваних природних ресурсів, що рано чи пізно призведе до загальносвітової енергетичної кризи.
       Саме тому необхідно екологізувати освіту,створити умови  для усвідомлення  дитиною власного місця в системі екологічних цінностей.
Отже, сучасна школа вимагає оновлених та направлених на здобуття певних знань про природу; набуття актуального екологічного досвіду для подальшого гармонійного розвитку  суспільства та країни.

Основна ідея досвіду
      У початковій школі педагог виходить із того, що найціннішим результатом педагогічного впливу є сама дитина, яка вміє вчитися й досліджувати життя, відповідально відноситись до себе та інших людей, до природи. Суттєвої допомоги в питанні екологічної освіти  учнів може надати залучення в освітньому процесі річного екологічного календаря, що містить дати, які мають безпосередній стосунок до збереження, охорони навколишнього середовища та ощадливого ресурсовикористання.
     Провідна ідея досвіду полягає в тому, що використання в навчально-виховному процесі екологічного календаря сприяє підвищенню якості екологічної просвіти учнів, екологізації та планетаризації свідомості молодшого школяра.


Наукові та практичні дослідження, використані у роботі
Вивченням проблеми екологічного виховання учнів початкових класів займалися видатні педагоги минулого такі, як О.В. Духнович, К.Д. Ушинський, В.О.Сухомлинський. У їхніх працях розкриваються погляди щодо виховання дитини засобами природи. На сьогодні багато науковців та педагогів-практиків присвятили свої дослідження проблемі екологічного виховання, серед них: Н.В. Лисенко, Н.Ф. Яришева, Н. Глухова, В. Скребець, В. Фокіна, С. Ніколаєва, З. Плохій, Н. Кондратьєва, І.Д. Звєрєв,Д.М. Гродзинський та ін.
На думку В.О. Сухомлинського, природа лежить в основі дитячого мислення, почуттів та творчості. Видатний педагог вважав, що формувати в дитини ставлення до рідного краю як частки природи слід починати з раннього віку.
Сьогодні в усьому світі дедалі більше уваги приділяють питанням охорони та збереження навколишнього середовища. Для поглибленого вивчення й дослідження питань, що стосуються довкілля, необхідно орієнтуватися в екологічних датах та природоохоронних акціях. Саме в цьому контексті доцільно користуватися екологічним календарем актуальних екологічних подій і дат, пов’язаних з ними.
Екологічний календар це база даних, в якій можна знайти інформацію про екологічні події та свята в Україні й світі. Він допоможе дізнатися, чому, наприклад, сьогоднішній день є особливим та які важливі події чекають на нас попереду. Календар допоможе  знайти корисні поради та рекомендації щодо відзначення екологічних свят та подій, пов’язаних з охороною та збереженням довкілля.
Відомостей про формування і наповнення екокалендаря, як інформаційно- просвітницького явища, досить мало. Екокалендар є характерною ознакою лише останнього часу. Його становлення відбувалося протягом нетривалого для людства періоду. Основна кількість зазначених у ньому дат припадає на останні 35 років, саме на той час, коли світова спільнота звернула увагу на необхідність дій на захист природи від самої себе. Складанням екокалендарів займаються декілька організацій, таких як Global Nest — міжнародна асоціація вчених, технологів, інженерів та інших зацікавлених груп, що беруть участь в усіх наукових і технологічних аспектів навколишнього середовища, а також у застосуванні методів, спрямованих на сталий розвиток; Global Nest — міжнародна асоціація вчених, технологів, інженерів та інших зацікавлених груп, що беруть участь в усіх наукових і технологічних аспектів навколишнього середовища, а також у застосуванні методів, спрямованих на сталий розвиток; всесвітнє товариство захисту тварин (ВОЗТ) (англ. World Society for the Protection of Animals (WSPA)); всесвітній фонд дикої природи (англ. World Wide Fund for Nature); громада Рибалок України (ГРУ); Європейська агенція довкілля (ЄАД); Київський еколого-культурний центр (КЕКЦ); національний екологічний центр України (НЕЦУ); Українське товариство охорони природи (УкрТОП) та інші.


ІІІ.Технології реалізації провідної педагогічної ідеї досвіду
 в навчально-виховному процесі
              Практичне впровадження роботи  базується на тому, що у кожному місяці подана провідна дата, навколо якої побудована подальша просвітницька робота. Окрім цього кожного дня, який співпадає з датою в  екокалендарі, на початку уроків  ми з учнями проводимо інформаційну екохвилинку,де визначаємо природоохоронне значення цієї дати.
Упорядковані мною таблиці екологічних дат надають можливість зорієнтуватися в інформаційному просторі календаря та дозволяють обрати форму роботи з матеріалом. У кожному місяці визначена провідна дата, навколо якої побудована подальша просвітницька робота.
В екокалендарі дати поділені на групи:
І.   Група дат із збереження біологічного різноманіття
Дати екокалендаря
Зміст екодати
11.01
День заповідників та національних парків
18 – 25.01
Великий зимовий облік птахів
19.02
Міжнародний день захисту морських ссавців (День китів)
Лютий - березень
Всеукраїнська екологічна акція з охорони квітів-первоцвітів "Первоцвіт"
01.03
Міжнародний день захисту тюленів.
01.04
Міжнародний день птахів
10.05
Міжнародний день мігруючих птахів
22.05
День біологічного різноманіття
27.06
Всесвітній день рибальства
04.07
Міжнародний день дельфінів – полонених
04.10
Всесвітній день захисту тварин
грудень
Всеукраїнська акція "Збережи ялинку"
грудень
Всеукраїнська акція "Наша допомога птахам"
22.03
Всесвітній день водних ресурсів
Березень
Всеукраїнська акція "До чистих джерел"
22.04
День Землі
08.06
Всесвітній день океанів
22.09
Всесвітній день без автомобілів
25.09
Всесвітній день моря
15.09 -15.10
Місячник з охорони природи
28.10
Європейський день навколишнього середовища
03.03
Всесвітній день дикої природи

ІІ.   Група дат із збереження навколишнього середовища (довкілля)
Дати екокалендаря
Зміст екодати
21.03
Всесвітній день лісу
22.03
Всесвітній день водних ресурсів
Березень
Всеукраїнська акція "До чистих джерел"
22.04
День Землі
08.06
Всесвітній день океанів
22.09
Всесвітній день без автомобілів
25.09
Всесвітній день моря
15.09 -15.10
Місячник з охорони природи
28.10
Європейський день навколишнього середовища

ІІІ. Група дат з енергозбереження
Дати екокалендаря
Зміст екодати
03.05
День Сонця
15.06
День вітру
11.11
День енергозбереження
15.11
День рециклу
Четвертий четвер листопада
Міжнародний день без паперу
Остання субота листопада
День без покупок

ІV. Група дат зі збереження місць існування
Дати екокалендаря
Зміст екодати
02.02
Всесвітній день охорони водно-болотних угідь
03.03
Всесвітній день дикої природи
14.03
День дій в захист річок, води і життя
22 – 29.04
Акція "Марш парків"
24.05
Європейський День парків
3 нед. вересня
День працівників лісу
30.09 - 01.10
Міжнародні дні спостережень за птахами
06.10
Всесвітній день охорони місць існування
31.10
Міжнародний день Чорного моря
06.11
Міжнародний день попередження експлуатації навколишнього середовища під час війни та військових конфліктів

V. Група дат зі стійкого розвитку
Дати екокалендаря
Зміст екодати
18.03
Декада ООН "Освіта для сталого розвитку"
07.04
Всесвітній День здоров'я
15.04
День екологічних знань
12.05
День екологічної освіти
31.05
Всесвітній день проти куріння
05.06
Всесвітній день охорони довкілля (День еколога)
27.09
Міжнародний день туризму.
28.10
Міжнародний день без паперу
11 – 18.11
Міжнародний тиждень науки та миру
третій четвер листопада
Всесвітній день боротьби з палінням
15.11
День рециклу
Ост. субота листопада
День без покупок

VІ. Група дат з глобальних загроз
Дати екокалендаря
Зміст екодати
29.01
День мобілізації зусиль проти загрози ядерної війни
23.03
Всесвітній метеорологічний день
25.03.2017
Година Землі
26.04
День пам’яті тих, хто загинув у радіаційних аваріях та катастрофах
17.06
Всесвітній день боротьби з опустелюванням і посухами
11.07
Всесвітній день народонаселення
15.05
Міжнародний день клімату
06.08
Всесвітній день боротьби за заборону ядерної зброї
28.09
Міжнародний день боротьби за заборону МОКС-палива (паливо для реакторів АЕС)
друга середа жовтня
Міжнародний день із зменшення небезпеки стихійних лих
01.12
Всесвітній день боротьби зі СНІДом
03.12
Міжнародний день боротьби проти пестицидів
08.08
День екологічного боргу

VІ. Група дат з правового захисту
Дати екокалендаря
Зміст екодати
24.04
Всесвітній день захисту лабораторних (піддослідних) тварин

04.10
Всесвітній день захисту тварин
10.12
Міжнародний день прав людини і тварин

    Під час укладання екологічного календаря враховано міжнародні та національні свята і знаменні дати року та десятиліття:

- Десятиріччя біорізноманіття ООН (2011 - 2020)
- Десятиліття боротьби з опустелюванням (2010 - 2020)
- Десятиріччя сталої енергетики для всіх (2014 - 2024)
 Для впровадження у початковій школі, організації послідовної практичної природознавчої діяльності дітей я вважаю доцільним використовувати екологічний календар, в основу якого  покладено розташування екодат за місяцями.
     Січень – лютий: природоохоронна акція «Допоможемо птахам узимку».
     24 - 31 січня (останні вихідні січня) у світі проводиться Великий зимовий облік птахів. Традиція обліку птахів народилася в 1990 році у США, коли редактор орнітологічного журналу Bird-Lore Френк Чепмен запропонував новий спосіб проведення
Різдвяного полювання – з біноклем в руках замість зброї. За його закликом вперше 26
людей провели цей день разом із пташками, спостерігаючи та вивчаючи їх. Із цього часу
«звичка» обліковувати птахів у Різдвяні дні поширилася на теренах Південної і Північної
Америк. Сьогодні більше, ніж 50000 людей обліковують птахів.
      Головна мета зимового обліку – з’ясувати чисельність птахів і види, які залишилися зимувати поряд із нашими домівками: біля годівниці на подвір’ї, в міському саду, сквері чи міській водоймі. Звісно, що ці результати не можуть дати точної відповіді,скільки саме птахів зимує в українських містах і селах, але завдяки зібраним даним, ми щороку маємо змогу відстежувати потенційні зміни й дізнаватися, чи перегукуються вони з результатами наукових досліджень, зроблених професійними орнітологами.
     З метою найкращого обліку птахів та підгодовуванням їх у зимову пору кожного року ми з учнями вішаємо годівнички. проводимо акцію- « Допоможи пташкам взимку».
        
     

     Найчастіше взимку спостерігаємо: ворон сірих, галок, горобців хатніх, дятлів, синиць
блакитних і великих, сойок, сорок, тощо.
     Свої спостереження фіксуємо у « Пташиному щоденнику». Хоча  зима в останні роки і не відрізняється суровим норовом, харчування  для птахів все одно не вистачає. Пташки охоче злітаються на запропоноване частування. В свою чергу діти вчаться спостерігати за птахами  та піклуватися про них.
  

Лютий-березень: природоохоронна акція з охорони рідкісних рослин"Збережемо первоцвіти".
     Акція «Збережемо первоцвіти» - це комплекс оперативних (проведення рейдів), просвітницьких (уроки, позакласні заходи, бесіди),пропагандистсько – агітаційних заходів (розповсюдження інформації щодо збереження рідкісних рослин). У лютому-березні ми проводимо цю масштабну роботу.
Заходи до участі у акції "Збережемо первоцвіти".
1. Проводимо  інформаційну та роз’яснювальну роботу про ранньовесняні квіти серед учнів
2. Проводимо  ряд тематичних уроків та виховних заходів з метою показати вплив дарів природи на емоційний стан людини через відображення в поезії, міфології, народній творчості.
3. Організовуємо перегляд науково - популярних фільмів про охорону рідкісних та зникаючих видів рослин.
4. Проводимо спостереження за квітами у природних умовах, організація екскурсії до їх місцезнаходження (о. Хортиця).
5. Організувуємо  і проводимо гру - вікторину на знання первоцвітів, запланувавши конкурс на знання приказок, загадок, легенд, віршів, пісень про лісові квіти.
6. Проводимо конкурс малюнків та плакатів у школі «Первоцвіти під охороною».
7.Практикуємо введення первоцвітів в культуру шкільних ділянок, як засіб пропаганди
ідеї захисту цих рослин
8. Оформляємо стенди, робимо фотомонтаж у шкільній газеті, на сайті школи, у власному блозі.

  








Екологічні дати березня:21 березня – Міжнародний день лісу

22 березня сесвітній (Міжнародний) день водних ресурсів
Вода – одна з найважливіших складових життя на Землі. Прісна вода посідає окреме місце серед природних багатств Землі: вона незамінна. Вже сьогодні запаси прісної води катастрофічно зменшуються. За даними експертів ООН приблизно одна шоста частина населення Землі не має доступу до чистої питної води, а третина – до води для побутових потреб. За даними Всесвітньої метеорологічної організації до 2020 року з
нестачею питної води може зіштовхнутися все населення нашої планети.
 В цей день в нашій школі також проводяться масові акції із захисту водних об’єктів, екскурсії, конференції та виставки. Учням пропонується складена мною презентація «Властивості води», конференція «Вода»
Екологічні дати квітня:1 квітня - Міжнародний день птахів
            Закликання та залучення птахів – давня традиція нашого народу, яка походить з
язичницьких часів, коли вперше почали виготовляти шпаківні. Тому в перший тиждень квітня ми разом з учнями та батьками розвішуємо шпаківні, виготовлені  власноруч.
7 квітня - Всесвітній день Здоров'я
             Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) була заснована саме в цей день. У
зв'язку з постійною зміною та забрудненням довкілля щораз актуальнішим стає питання
охорони здоров'я. Цей день проголошений ООН для того, щоб більшість країн звернула
особливу увагу на різноманітні аспекти охорони здоров'я. Щороку цього дня надається можливість привернути увагу світової громадськості до якої - небудь важливої теми глобальної охорони здоров'я.

    

Третя субота квітня в Україні – День довкілля.
            Дата встановлена в серпні 1998 р. згідно з Указом Президента України «Про День довкілля» на підтримку ініціативи Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України і громадських природоохоронних організацій, з метою розвитку діяльності, започаткованої Всеукраїнською акцією "Дерево-Життя" та іншими громадськими ініціативами. В цей день проводимо комплекс заходів, спрямованих на поліпшення стану довкілля, озеленення, благоустрій населених пунктів та прилеглих до них територій, очищення водних джерел, збереження природно - заповідних та інших особливо цінних об'єктів, поширення екологічних знань, активізацію державного та громадського контролю за додержанням природоохоронного законодавства тощо.
 
Акція « Друге життя сміття»
Мета акції: привернути увагу учнів до проблеми впливу пластикового посуду (пластикової пляшки зокрема) на довкілля, на необхідність сортування сміття, поширити інформацію про  використання пластикового посуду  після його  переробки; розширити знання і уміння дітей  про можливість вторинного використання пластикової пляшки у домашніх умовах.
Протягом тижня проводимо: анкетування серед  учнів , в результаті якого виявлено проблему щодо розуміння необхідності  сортування побутового сміття (зокрема, пластикової пляшки); пройшли заходи щодо популяризації питання сортування побутового сміття: майстер - клас по виготовленню подарункової упаковки, виставка робіт учнів «Друге життя пластикової пляшки», виготовлення агітаційних листівок і плакатів на тему «Пластикова пляшка і довкілля».
В результаті акції «Подаруй пластику друге життя» збираються і здаються на переробку багато пластикових пляшок,  відсортовуються пляшки від кришок, а кришки від них були здані у місцеву аптеку для подальшого використання у протезуванні.
22 квітня :Міжнародний День Землі
Акція « Збережемо світ навколо себе»
Чисті та охайні вулиці, мальовничі зелені парки та сквери, повсюди квіти – так виглядає місто, де хочеться жити. Так може виглядати твоє рідне місто.Для цього потрібно небагато – власноруч зробити невеличкий внесок у красу довкілля.
26 квітня :День пам’яті жертв радіаційних аварій та катастроф
            Чорнобильська катастрофа — найбільша екологічна катастрофа сучасності, яка
трапилася о 00 год. 23 хв. 26 квітня 1986 р., коли вибухнув реактор 4-го енергоблоку
Чорнобильської АЕС.
У  нашій школі на цьому тижні ми проводимо:
 - уроки-реквієми «Дзвони Чорнобиля» ;
- хвилини інформаційного простору «Чорна дата України», «Мужність та біль Чорнобиля», «Білий птах з чорною міткою»;
 - презентацію проекту «Чорнобиль – найбільша техногенна катастрофа ХХ ст.»;
- виховні години, уроки пам’яті  «Чорнобиль…Трагедія…Пам'ять…», «Чорнобиль: подвиг і трагедія», «Ми пам’ятаємо, ми не допустимо, ми захистимо»;
- виставки учнівських робіт «Чорнобиль – наш біль», «Над Чорнобилем лунає дзвін…», «Чорний біль», «Екологічні аспекти Чорнобильської катастрофи» «Чорнобиль: минуле і сучасне» .
Екологічні дати травня. 3 травня - день Сонця
              Щорічно, починаючи з 1994 року, європейське відділення Міжнародного
товариства сонячної енергії організовує святкування Дня Сонця, щоб привернути увагу до
можливостей використання відновлюваних джерел енергії. Аматори та професіонали,
громадські організації та фірми проводять заходи, пов’язані з демонстрацією можливостей
використання сонячної енергетики: влаштовують перегони на автомобілях з сонячними
батареями, конкурси малюнків та проектів, демонструють можливості будинків із
сонячним живленням.
У ці дні ми проводимо тематичні екскурсії.
12 травня – День екологічної освіти
            Цю дату відзначають з 1992 року. Мета екологічної освіти та виховання – навчити
правильно поводитись і співіснувати з навколишнім середовищем, не завдаючи йому
шкоди. Спонукати до правильних вчинків у природі та свідомо берегти і примножувати
багатства своєї планети.
В ці дні ми  проводимо еколого-спрямовані екскурсії по еколого-естетичній експозиції "4 пори року" для учнів.
Такі проекти , акції виховують в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, яке викликає яскраві і позитивні емоції, де кожний учень спроможний бачити і усвідомлювати себе частиною світу природи.
ІV. Результативність впровадження досвіду в педагогічну практику
Результативність професійної діяльності
Описаний автором досвід є діючим, пройшов адаптаційний період і має свої позитивні результати.
Критеріями результативності є підвищення якості знань учнів, зростання мотивації навчальної діяльності школярів, розвиток емоційно-вольової сфери. Серед учнів відбуваються наступні зміни:
·         по-перше, працюючи поруч із наставниками, учні долучаються до життя суспільства, відчувають причетність до справи глобального масштабу, набувають практичного досвіду з вирішення проблем власними зусиллями, набувають досвіду спілкування в колективі та спілкування з природою;
·         по-друге, власноруч допомагаючи природі, школярі відчувають власну значущість, потрібність, упевненість у своїх можливостях, емоційне піднесення, моральне задоволення та естетичну насолоду;
·         по-третє, усвідомлення позитивного результату роботи переконує школярів у значущості та потрібності їхньої діяльності; учить бережливого ставлення до природних багатств, господарського підходу до організації власного життя;
·         по-четверте, учні привчаються правильно поводитись на лоні природи, розумно відпочивати та задовольняти власні потреби, не зашкоджуючи довкіллю. Виховуються дисциплінованість, відповідальність, ініціативність;
·         по-п'яте, учні ростуть небайдужими, у них є бажання допомогти природі, оздоровити довкілля. У школярів формуються почуття господарського ставлення до навколишнього середовища, активна життєва позиція. Розвиваються творчі здібності. Після «спілкування з природою» народжуються прекрасні вірші та пісні.
Завдяки спланованій педагогічній діяльності в учнів формується  процес накопичення естетичних вражень, отриманих від спілкування з природою, вони вчаться  берегти і примножувати її багатства. Також навчаються  оцінювати негативне і бездумне ставлення до природи. У дітей розвиваються комунікативні, творчі здібності і вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження мультимедійними засобами. Всі етапи проекту в комплексі мають на меті забезпечити успішність роботи з екологічного виховання. 
Умови запровадження досвіду
Представлений досвід може бути впроваджений в процесі залучення учнів до природоохоронної діяльності. Тим самим закладаються основи для виховання особистості з високим рівнем екологічної обізнаності, культури і формування нового типу екологічного мислення та поведінки у навколишньому середовищі.
V. Висновки
Запропонована робота з формування екологічної свідомості  через екологічні знання, оцінку екологічної ситуації  та екологічну поведінку виявила, що екологічна діяльність дітей займає одне із вагомих місць серед засобів виховання повноцінної особистості. При цьому екологічна робота використовується як засіб розвитку пошуково-пізнавальної активності школярів, засіб розвитку екологічної свідомості та засіб формування практичних навичок у сфері охорони природи.
          
Системна діяльність в галузі охорони природи своїм змістом забезпечує педагогічну цілісність процесу екологічного виховання. Така робота є дієвим моментом комплексного впливу на учнів, забезпечуючи поєднання пошукової активності школярів з громадсько-корисною діяльністю, всебічне осмислення змісту і навчально-виховної віддачі планованої роботи та високий рівень позитивного емоційного насичення процесу реалізації учнями мети і завдань екологічного руху. При цьому пізнавальний пошуковий інтерес виступає як рушійна сила духовного розвитку школяра, стимулює його активність у навчальній, трудовій і громадській роботі.









Комментариев нет:

Отправить комментарий